Yleistä
- Tee varaus aina oikealla nimelläsi.
- Jos käytätte eri nimeä (etu- tai sukunimeä) kuin passissanne, siitä tulee mainita varausvaiheessa.
- Matkavarausta varten tarvitsemme matkustajien nimet, syntymäajat, kansalaisuuden ja puhelinnumeron sekä laskun maksajan kotiosoitteen sekä mahdollisen sähköpostiosoitteen.
- Pyydämme Teitä myös ilmoittamaan sen yhteystiedon, josta Teidät tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
- Mikäli teillä on jokin eritysruokavalio ystävällisesti ilmoittakaa siitä varausvaiheessa.
- Lentovarauksissa ja lentolipuissa nimen on oltava ehdottomasti sama ja samassa järjestyksessä kuin passissa.
- Jos sukunimenne on passissa 2-osainen, sen tulee olla niin myös varauksessa.
- Matkustajan tulee itse varmistaa henkilökortin / passin voimassaolo ja kunto.
Matkanjärjestäjä ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta ja kuluista, mikäli hänen matkansa estyy tai keskeytyy puutteellisten matka-asiakirjojen, rikkinäisen passin epäämisen vuoksi. - Suosittelemme varmistamaan hyvissä ajoin ennen matkan alkua passinne voimassaolon ja kunnon.
- Suosittelemme myös jo matkaa varatessa tarkastamaan matkavakuutuksenne/ ottaamaan sellaisen, joka sisältää peruutusturvan.
- Vakuutuksesta voi anoa sairauden takia tehdyistä peruutuksista silloin, kun matkanjärjestäjä ei enää suorita takaisinmaksua.
- Vakuutuksen vastuurajoitusehdot on tarkastettava vakuutusta tehtäessä.
- Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä varausmaksu on maksettu matkanjärjestäjän määräämänä ajankohtana. Pyydämme Teitä tarkistamaan varaamanne palvelut ja henkilötiedot saamastanne laskusta/varausvahvistuksesta.
(ks. Yleiset valmismatkaehdot, kohta 2.6 ja 2.9.4.). - Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista. (ks.Yleiset valmismatkaehdot, kohta 8.2.)
- Matkan laskun maksamatta jättäminen ei ole peruutus! Muutoksista ja peruutuksista on ilmoitettava toimistoomme, joko soittamalla tai sähköpostilla, toimistomme aukioloaikana.
- Matkustajat ovat tietosuojalain turvaamia, joten emme luovuta matkustajatietoja tai anna etukäteistietoja matkalle osallistujista. Tietojen luovuttaminen ei matkan jälkikäteenkään ole luvallista.
Alla tärkeitä linkkejä matkaajalle sekä matkustaja-infoa:
– Ulkoasiainministeriö (www.um.fi)
– Rajavartiolaitos (www.raja.fi)
– Poliisi
– Tulli
– Henkilökortin käyttö
– Ajankohtaista lentotietoa www.finavia.fi/fi/
– Valuuttakurssilaskin www.xe.com
– Rokoteopas matkailijalle www.rokote.fi
– Ajankohtaista tietoa lentomatkustajille www.finavia.fi
– Ajankohtaiset ja viralliset ohjeet sallituista ja kielletyistä matkatavaroista Yhdysvaltoihin lentäen matkustaville (englanninkielinen).
Hyvä tietää risteilyllä:
Viking line (www.vikingline.fi)
Tallink Silja (www.tallinksilja.com)
Eckerö Line (www.eckeroline.fi)
Uusi passinlukulaite on otettu käyttöön Venäjän liikenteen junissa:
Rajaviranomaisten ohjeistuksen mukaan junamatkustajan on jatkossa annettava varausvaiheessa oikeat passitiedot, sillä matkustusoikeus tarkastetaan varausjärjestelmään syötettyjen matkustajatietojen perusteella. Mikäli esimerkiksi matkustajan nimi, syntymäaika tai passinnumero on väärin, on konduktöörillä tai vaununhoitajalla oikeus olla ottamatta matkustajaa junaan.